Tuesday 19 April 2016

kritikan membawa kebaikkan

Asslamualaikum .. hari ni aku curi-curi lagi untuk menulis dalam blog ni kat office aku
hahaha.. hari ni aku nak cakap pasal kritikan atau lebih kurang mengkondem atau pun komplain ..

sedar tak sedar selama ni aku melakukan pembaharuan dari kritikan orang lain terhadap aku..
memang mula-mula orang mengata aku, cara tegur aku, kondem aku.. buat aku kecewa dengan diri aku..buat aku rasa rendah diri, malu, sedih dan macam-macam lah .. sampai kadang buat aku
menangis .. aku tertanya-tanya pada diri sendiri.. buruk sangat ke aku? hina sangat ke aku ni?
aku paling teruk dari orang lain ke?

walhal, bila fikir balik.. aku yang ta pandai nak melawan, menjawab balik secara positif.. tapela benda pon da lepas.. da setempek dah pon bermacam-macam kutukan dilemparkan kat aku..
sehingga sekarang, aku cuba mengubah menjadi lebih baik :) alhamdulillah..

so aku ni ?? of kof lah seorang yang biasa-biasa , ta lawa langsung .. sampai ada manusia lain yang
kondem aku.. padahal orang yang kondem tu pun bukan perfect pon... tapi ada hati nak kata kat aku..

well.. manusia yang tak sedar diri dan perasan diri tu cantik & sempurna memang macam tu..
perasan kan...

sepatutnya.. sebelum nak mengata kat orang lain tu, ambil cermin bersar-besar yang boleh muat tengok sampai ke kaki tu.. tengok dulu diri masing-masing.. sempurna dah ke?? layak ke nak mengata kat orang lain ... cehhh !! engko mengutuk, mengkondem orang lain tu kira dah macam menghina ciptaan tuhan ... kau tau ?? engko ingat semua orang yang ada kekurangan ni nak ke jadi kat diri dyowang .. (macam aku, aku ta mintak pon ada kekurangan) tapi da Allah bagi ..kena terima jelah .... then terpaksa menahan malu dari kata-kata mulut korang..

so sebelum kesempurnaan korang tu di tarik balik.. pikir perasaan orang lain dulu sebelom mengkondem orang lain yee.. sekian ...

(geram pulak aku) hahaha..




No comments:

Post a Comment