Tuesday 9 August 2016

diet cara tersendiri

Assalamualaikum, oke .. hai .. smua .. (perasan ada orang baca) konon .. nya,

hari ni aku nak share sikit macam mana cara aku diet & jaga badan .. dulu aku penah seberat 55 kg.. (mungkin ke 60kg) jugak laa.. sbab kurang timbang berat kan .. time tu aku just ingat makan je.. makan dan makan.. sampai 1 tahap tu aku nak pilih beli seluar jean tak muat ! sendad ! ketat ! dan rasa bontot ni buruk sangat toink toink haa .. peha plak ta payah cakap la... kembang jea.. example peha kanan bertemu peha kiri . badan plak sampai hilang shape ... ta nampak ramping ... orang yang jenis serendah aku ni, kalau da gemok, pendek plak tu.. memang akan nampak lagi pendek.. lagi satu time nak ambil gambar jennuh nak cover supaya ta nampak gemok.. alahai susah nauuu.....

so, 1 hari aku nekad untuk diet & jaga badan semampu boleh. Berat macam aku ni bagi orang tak la gemok .. tapi kalau dah orang asyik tegur .. " hang da berisi nohh" " hang nampak pipi tembam noh" " besaq besaq nohhh" mau nye tak stress kan . sbab orang da pernah nampak kita kurus dlu kan .. (maaf la aku tade gambar time berisi) 

actually, bukan risau pasal mulut orang pun ... tapi aku buat ni untuk diri aku sendiri yang nak nampakkan badan lebih cantik ... dan aku nak sanggat pakai baju yang cantik-cantik yang kebanyyakan just untuk orang berbadan kecik & kurus.. so aku jadikan ia misi utama aku nak kurus.. 

so cara aku macam ni ..... (maaf uolls cara aku diet ni tak sihat punya diet, sapa yang ta tahan boleh tumbang kalau mula-mula nak cuba)

Pertama

1) kurang kan mengambil nasik pada waktu malam 
2) kurangkan kuantiti nasik pada waktu tengahari
3) makan sesuatu yang berkhasiat di waktu pagi ( as breakfast ) selalu aku bedal nasik lemak akak tepi jalan jea time nak datang kerja hihihi . make sure 1 bungkus jea keyhhh.
4) minum air kosong banyak2 

*agak da biasa dengan rutin di atas.. follow step bawah..

Kedua

1) stop pemgambilan nasik di waktu malam, (makan buah buahan sebagai ganti kalau lapar.. )
2) stop mengambil nasik di waktu tengahari .. (makan lauk sahaja yang tidak berminyak / lauk sayur yang berkhasiat)
3) tukar kan dari nasik lemak ke kueh mueh ( dalam 2@3 biji ) sebab nasik lemak buat kita rasa mengantuk waktu pagi.. yang penting alas perut..
4) minum air kosong banyak2 

*agak da biasa dengan rutin di atas.. follow step bawah..

Ketiga

1) stop pemgambilan nasik di waktu malam, (makan buah buahan sebagai ganti kalau lapar.. )
2) makan biskut (stop nasik) di waktu tengahari
3) minum air kosong banyak2 
4) waktu pagi just ambil kueh mueh sahaja @ gantikan dengan telur separa masak


so inshaaAllah dalam masa sebulan ke beberapa bulan .. akan nampak kesan if hampa buat betoi2 .. dan pantang makan benda yang sesuka hati ... ok!!

" ehh habis tu .. benda macam heavyfood macam mana ?? tak boleh makan langsung ke ?? "
*sapa cakap tak boleh ... kalau hampa da dapat bentuk tubuh badan & berat badan yang hampa puas hati .. boleh bedal mkan tu semua pada waktu sabtu & ahad ! hahahhaha

na makan hari biasa pon boleh , tapi kena pepandai jaga laa badan hampa lepas tu . supaya tak gemok balik . 

1 more jangan lupa jogging yeahh ! exercise 15 minit setiap hari di rumah , elakkan minum air yang manis .

supplement tambahan .. aku suggest ambil VITAMIN C NEENA sebab vitamin ni pun membantu untuk kurus turunkan berat badan... haha ..

vitamin c neena packaging baru..

setelah bertukus lumus diet, berat iollsss da turun jadi 47 kg (kat peha ta turun2 haishhh)
harap aku akan maintain kurus macam ni even da kawen nanti hahahhaha !! inshaAllah .. 
(da kawen badan penting wei, nak bagi suami pandang kita sorang jea, so kena la melawa selalu)


*selamat mencuba yea, kalo na cuba, nafsu makan mau kental...GOODLUCK*

#diet #nakkurus #nakbadanramping #nakbadanlangsing


No comments:

Post a Comment